Biblioteket på Lillesand vgs

Velkommen inn!

Biblioteket har åpent kl. 08.15-15.45. Det er stengt i spisefri.

Innsiden av skolebiblioteket på Lillesand videregående skole. Foto - Klikk for stort bildeLillesand videregående skolebibliotek Stein Dvergsnes

Om biblioteket

På biblioteket finner du blant annet;

• Skjønnlitteratur, faglitteratur, oppslagsbøker, lydbøker, filmer, tegneserier og aviser
  • Spill og tepper
  • Kopimaskin, rolige arbeidsplasser og en lesesal

Bibliotekaren Irene finner du også som regel på biblioteket, som kan hjelpe deg hvis du lurer på noe.

Mystery Box

Annenhver fredag arrangerer bibliotekaren en Mystery Box for alle elevene på skolen, med en oppgave som må løses for å åpne hengelåsen på boksen.

De som klarer å åpne hengelåsen får en liten premie!

Foto av kiste med lås - Klikk for stort bildeEn liten kiste med hengelås, ved siden en quiz. Foto Lillesand vgs

Utlån

Du kan ta et søk i skolebibliotekets bokbase for å se om vi har det du leter etter. Du finner lenken under Skolebibliotekets bokbase.

Er det en bok eller film du ikke finner på Mikromarc? Du kan be bibliotekaren om å låne det til deg fra et annet bibliotek, gjennom Biblioteksøk.

Lånetid

• Bøker – 4 uker
  • Lydbøker – 4 uker
  • Filmer – 2 uker

Lån kan også fornyes ved å spørre bibliotekaren.

Utlån av læremidler

Egne regler gjelder for utlån av læremidler Agder. Se utlånsavtalen her.

Skolebibliotekets bokbase

Skolebibliotekets bokbase er tilgjengelig på nett. Du kan søke for å se om skolen har det du leter etter, eller om du må lete andre steder.

Trykk her for å gå til bokbasen (mikromarc.no)

Biblioteksøk

Biblioteksøk skal gi én inngang til norske bibliotekkataloger, mulighet til å låne litteratur og filmer fra alle norske bibliotek, og gi direkte tilgang på nett til litteratur som er digitalisert i Nasjonalbiblioteket.

Alle kan benytte Biblioteksøk til søking. Lånere med Nasjonalt lånekort som benytter hentebibliotek som er tilknyttet Biblioteksøk, kan også bruke tjenesten til å bestille bøker.

Dersom du trenger Nasjonalt lånekort, kan du bestille et digitalt her.

Trykk her for å gå til biblioteksøk (bibsok.no)

BookBites

Appen BookBites gir deg gratis tilgang til et stort utvalg av e-bøker og lydbøker som du kan lese/høre på mobilen eller nettbrettet.
Du kan logge deg på med Feide, eller Nasjonalt lånekort.

Søk etter BookBites på GooglePlay eller App Store.

Du kan spørre bibliotekaren om du lurer på noe.

Kildekompasset

Kildekompasset er et samarbeid mellom Universitetet i Agder, Universitetet i Sørøst-Norge og Universitetet i Stavanger. Det gir deg en oversikt over både referansestiler og hvordan du skal forholde deg kildekritisk til ulike kildetyper.

Trykk her for å gå til kildekompasset (kildekompasset.no)

Pressreader

PressReader gir deg tilgang til digitale utgaver av mer enn 7000 aviser og tidsskrifter fra mer enn 150 land, på mer enn 60 språk.

Vi har tilgang via hotspot på skolen, så om man går inn på nettstedet på PC'en sin eller åpner appen PressReader på sin mobil/nettbrett mens man er på skolen, vil man ha tilgang på enheten man har brukt i 72 timer, uavhengig av hvor man befinner seg.

Trykk her for å gå til pressreader (pressreader.com)

Boksøk - Leser søker bok

Det er mange grunner til at bøker kan være tunge å lese. Boksøk fra "Leser søker bok" finner boka som passer deg.

Boksøk er en kvalitetssikret søketjeneste med bøker som på ulike måter passer for alle som sliter litt med lesing. Her finner du bøker for barn, ungdom og voksne, både skjønnlitteratur, faktabøker og tegneserier.

Trykk her for å gå til Boksøk (boksok.no)

Lillesand folkebibliotek

Lillesand folkebibliotek er det biblioteket som ligger nærmest Lillesand videregående, og kan være et godt alternativ for å raskt få tak i medier som ikke er tilgjengelig på skolebiblioteket.

Trykk her for å gå til Lillesand folkebiblioteks bokbase

FilmBib

Alle med nasjonalt lånekort på norske bibliotek kan se kort- og dokumentarfilm gratis gjennom strømmetjenesten Filmbib. Du logger deg inn med lånenummer og PIN-kode som du får på biblioteket.

Alle filmene du finner her er kjøpt inn gjennom den nasjonale innkjøpsordningen for film. Ordningen administreres av Norsk filminstitutt på oppdrag fra Kulturdepartementet og er opprettet for å bidra til bredde og kvalitet i filmtilbudet, for voksne og barn, og stimulere filmkulturen i Norge.

Trykk her for å gå til FilmBib (filmbib.no)

Verdensbiblioteket

I Verdensbiblioteket finner du e-bøker og lydbøker på andre språk enn norsk. Opprett en konto med e-postadressen din, logg inn for å lese og lytte.

Målet med Verdensbiblioteket er å fremme lesing og kunnskap, så alle kan delta i samfunnet på egne vilkår. Alle mennesker har rett til at deres språk og kulturelle identitet blir anerkjent og verdsatt.

Trykk her for å gå til Verdensbiblioteket (verdensbiblioteket.no)

Helsebiblioteket

Helsebiblioteket.no gir gratis tilgang til fagprosedyrer, oppslagsverk, databaser, tidsskrifter og andre kunnskapsressurser for helsepersonell.

Trykk her for å gå til helsebiblioteket (helsebiblioteket.no)

Kontakt biblioteket

Epost: bibliotek@lillesand.vgs.no